Dopravní nehody
PhDr. Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK, 04.04.2008 23:44:22 - verze pro tisk
Dopravní nehody zaujímají jedno z předních míst v příčinách úmrtí u lidí v produktivním věku. Na našich silnicích si každý rok vyžádají více než tisíc obětí. Dopravní nehoda také často znamená přítomnost silných emocí, většího počtu zraněných a širokou škálu poranění. Je vhodné mít ujasněné priority a sled úkonů, které je třeba udělat.
U dopravní nehody hrozí vždy druhotné riziko poškození zdraví přítomných účastníků i zachránců. A to nejen v souvislosti s havarovanými vozidly a charakterem nehody, ale velmi často z důvodu další havárie projíždějících vozidel. Proto je zajištění bezpečnosti a místa takové události hlavní prioritou.
Každá dopravní nehoda má svůj vlastní charakter a průběh a podle toho se bude i lišit její konkrétní řešení.
Pro jednoduchost se ale dá použít určitý sled úkonů, které je třeba obvykle provést u každé dopravní nehody.
Příběh z praxe:
Asi hodinu po půlnoci vyjíždí posádka záchranné služby k nahlášené dopravní nehodě mimo město. Podle dostupných informací se jedná o nehodu jednoho vozidla, které sjelo ze silnice do pole, volající udal dva lehce zraněné. Při příjezdu na místo záchranáři nalézají lehce zraněného řidiče a jeho mladou spolujezdkyni, kterou mezitím přítomní svědci přikryli před prochladnutím. Dívka je však v bezvědomí a nejeví známky života. Z obou uší i nosu vytéká krev, což svědčí o pravděpodobném těžkém poranění mozku. Záchranáři okamžitě zahajují oživovací pokusy, ve kterých pokračují téměř půl hodiny. Přes veškerou snahu záchranářů se dívku nedaří oživit a přijíždějící lékař bohužel musí konstatovat její smrt.¨
Pravděpodobnou příčinou nehody bylo náledí, na kterém dostalo vozidlo smyk a skončilo v poli. Dívka na sedadle spolujezdce bohužel nebyla připoutána a při dopadu vozidla do pole byla katapultována přes čelní sklo, přičemž si způsobila zranění neslučitelná se životem.
Svou roli sehrál i alkohol v krvi řidiče.Celou situaci umocnilo zjištění, že dívka tragicky zahynula při návratu s diskotéky v den svých osmnáctých narozenin.
Postup opatření při dopravní nehodě
I. Orientace a zajištění místa dopravní nehody
• Pokud jsme se k nehodě dostali vlastním vozidlem, je třeba zastavit a zůstat stát na vhodném místě. Nejlépe za nehodou a mimo vozovku, či co nejblíže k pravé krajnici.
• Zajistíme své vozidlo tak, abychom minimalizovali možnost srážky s dalšími projíždějícími vozidly - tedy rozsvítíme výstražná, popřípadě i parkovací světla.
• Zajistíme osoby jedoucí s námi ve vozidle, které se nemohou účastnit záchranných úkonů - zejména děti, staří, nemohoucí a psychicky velmi rozrušení lidé. Nenecháváme tyto osoby ve vozidle, ale pokud je to možné, pošleme je mimo silnici.
• Označíme a zajistíme místo dopravní nehody. Umístíme výstražný trojúhelník, popřípadě pomocí dobře viditelné osoby označené reflexní vestou, popřípadě baterkou upozorníme projíždějící vozidla na dopravní nehodu.
• Zajistíme havarovaná vozidla. Přistupujeme k nim opatrně a s rozvahou. Dbejme na nebezpečí - možný požár, výbuch, sesunutí vozidla na zachránce. Je potřebné si uvědomit, kam a do čeho vozidlo havarovalo – vedení vysokého napětí, příkré svahy, vodní plochy atd.; zda vozidlo nepřeváží životu nebezpečný náklad a jak je označeno.
• Základní zajištění spočívá ve vytažení klíče ze zapalování a zatáhnutí ruční brzdy.
POZOR!
Autolékárnička:
Mějme ji vždy na dostupném místě, s povinnou minimální výbavou.
Pozor na expiraci materiálů, kterou je třeba pravidelně kontrolovat. (To, zda v autolékárničce nemáte prošlý materiál, může kontrolovat i policie)
II. Přivolání složek integrovaného záchranného systému
• Přivolání záchranné služby 155 – u dopravní nehody, kde došlo ke zranění, volejte vždy jako první záchrannou službu - operátor zajistí i ostatní složky. Záchrannou službu nemusíme volat ke každé nehodě; potřebné je nejprve zjistit, zda jsou na místě zranění.
• Potřebné je uvést počet zraněných a pokud je to možné, i jejich závažnost.
III. První pomoc
• Snažíme se zorientovat na místě nehody a nalézt všechny zraněné; pozor na sklon ošetřovat prvního člověka, kterého najdeme – nemusí být nejzávažněji zraněný.
• Určíme priority: masivní krvácení, porucha životních funkcí, těžké úrazy, ostatní zranění
• Manipulace a vyprošťování zraněného z vozidla – s postiženým manipulujeme co možná nejméně a co nejšetrněji. Pokud není poškozený ohrožený bezprostředně na životě a není schopen sám vystoupit z havarovaného vozidla, není vhodné vyproštění. Nebezpečí druhotného poranění, např. míchy, působení bolesti, atd. je příliš velké.
PAMATUJ!
Pokud je naopak postižený bezprostředně ohrožen na životě, je nutné se pokusit o co nejrychlejší a pokud možno šetrné vyproštění i za cenu potencionálního druhotného poškození.
Bezprostřední ohrožení života
• Zástava dechu, nedostatečné dýchání i po uvolnění dýchacích cest
• Zástava oběhu – nehmatný tep na obou krčních tepnách (karotidách)
• Masivní krvácení, které nejde zastavit ve vozidle
• Vnější vlivy – nebezpečí zadušení kouřem, vzplanutí, zřícení vozidla, atd.
K vyproštění je nejvhodnější Rautekův manévr – obejmutí postiženého za zády s překřížením a uchopením jeho horních končetin za předloktí a nasunutí na sebe. Následné vytažení mimo vozidlo. Při vyproštění dbáme na co nejmenší pohyb v oblasti krční páteře a hlavy. Před samotným manévrem je třeba uvolnit postiženého z případných uchycení, zaklínění (bezpečnostní pás, airbag, zaklíněné nohy pod pedály, atd.) Pokud nelze postiženého vyprostit, nejčastěji z důvodu zaklínění, snažíme se o komplexní zajištění a ošetření přímo v havarovaném vozidle.
POZOR!
Vždy dbáme na vlastní bezpečnost!!!
Příběh z praxe:
Náš druhý příběh se odehrál během jednoho víkendu, rovněž v noci. Operační středisko záchranné služby převzalo hlášení o dopravní nehodě dvou automobilů. Vozidla se střetla v zatáčce, při průjezdu vesnicí. V osobním autě cestovali dva mladí muži. Po kolizi byli oba v bezvědomí; prvního z nich svědkové události vyprostili a položili mimo vozidlo. Řidič však zůstal zaklíněn ve vraku a chrčel. Do příjezdu záchranářů se proto přihlížející snažili udržet mu hlavu v záklonu, tak, aby mohl dýchat.
Zasahující lékařka musela pacientovi ještě před vyproštěním, které trvalo dlouhé minuty, zajistit dýchací cesty a dýchat postiženého ručním vakem. Dále bylo nutné zajistit žilní vstup a postiženému podávat infúzní roztoky, které částečně dohrazovaly velkou krevní ztrátu. Tyto úkony prováděli zdravotníci ve velmi obtížných podmínkách, kdy k muži měli jen velmi omezený přístup a navíc za svitu baterek. Pacient utrpěl řadu velmi vážných poranění a zlomenin. Po základním zajištění jej posádka transportovala do nemocnice, a to na anesteziologicko-resuscitační oddělení. Další posádka ošetřila druhého těžce zraněného muže z osobního vozu. Přes maximální úsilí záchranářů i lékařů v nemocnici a poskytnutou laickou pomoc oba pacienti během několika hodin umírají. Jejich zranění byla smrtelná.
V druhém automobilu – dodávce – byly lehce zraněny tři osoby.
Autoři:
Jiří Vildomec
PhDr. Lukáš Humpl