Tísňová
linka:
155
ZDRAVOTNICKÁ
ZÁCHRANNÁ SLUŽBA

Dopravní nehody


PhDr. Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK, 04.04.2008 23:44:22 - verze pro tisk

Dopravní nehody zaujímají jedno z předních míst v příčinách úmrtí u lidí v produktivním věku. Na našich silnicích si každý rok vyžádají více než tisíc obětí. Dopravní nehoda také často znamená přítomnost silných emocí, většího počtu zraněných a širokou škálu poranění. Je vhodné mít ujasněné priority a sled úkonů, které je třeba udělat.

Foto: ÚSZS MSK

 

 

U dopravní nehody hrozí vždy druhotné riziko poškození zdraví přítomných účastníků i zachránců. A to nejen v souvislosti s havarovanými vozidly a charakterem nehody, ale velmi často z důvodu další havárie projíždějících vozidel. Proto je zajištění bezpečnosti a místa takové události hlavní prioritou.

 

Každá dopravní nehoda má svůj vlastní charakter a průběh a podle toho se bude i lišit její konkrétní řešení.

Pro jednoduchost se ale dá použít určitý sled úkonů, které je třeba obvykle provést u každé dopravní nehody.

 

 

Příběh z praxe:

Asi hodinu po půlnoci vyjíždí posádka záchranné služby k nahlášené dopravní nehodě mimo město. Podle dostupných informací se jedná o nehodu jednoho vozidla, které sjelo ze silnice do pole, volající udal dva lehce zraněné. Při příjezdu na místo záchranáři nalézají lehce zraněného řidiče a jeho mladou spolujezdkyni, kterou mezitím přítomní svědci přikryli před prochladnutím. Dívka je však v bezvědomí a nejeví známky života. Z obou uší i nosu vytéká krev, což svědčí o pravděpodobném těžkém poranění mozku. Záchranáři okamžitě zahajují oživovací pokusy, ve kterých pokračují téměř půl hodiny. Přes veškerou snahu záchranářů se dívku nedaří oživit a přijíždějící lékař bohužel musí konstatovat její smrt.¨

Pravděpodobnou příčinou nehody bylo náledí, na kterém dostalo vozidlo smyk a skončilo v poli. Dívka na sedadle spolujezdce bohužel nebyla připoutána a při dopadu vozidla do pole byla katapultována přes čelní sklo, přičemž si způsobila zranění neslučitelná se životem.

Svou roli sehrál i alkohol v krvi řidiče.Celou situaci umocnilo zjištění, že dívka tragicky zahynula při návratu s diskotéky v den svých osmnáctých narozenin.

 

 

Postup opatření při dopravní nehodě

I. Orientace a zajištění místa dopravní nehody

• Pokud jsme se k nehodě dostali vlastním vozidlem, je třeba zastavit a zůstat stát na vhodném místě. Nejlépe za nehodou a mimo vozovku, či co nejblíže k pravé krajnici.

• Zajistíme své vozidlo tak, abychom minimalizovali možnost srážky s dalšími projíždějícími vozidly - tedy rozsvítíme výstražná, popřípadě i parkovací světla.

• Zajistíme osoby jedoucí s námi ve vozidle, které se nemohou účastnit záchranných úkonů - zejména děti, staří, nemohoucí a psychicky velmi rozrušení lidé. Nenecháváme tyto osoby ve vozidle, ale pokud je to možné, pošleme je mimo silnici.

• Označíme a zajistíme místo dopravní nehody. Umístíme výstražný trojúhelník, popřípadě pomocí dobře viditelné osoby označené reflexní vestou, popřípadě baterkou upozorníme projíždějící vozidla na dopravní nehodu.

• Zajistíme havarovaná vozidla. Přistupujeme k nim opatrně a s rozvahou. Dbejme na nebezpečí - možný požár, výbuch, sesunutí vozidla na zachránce. Je potřebné si uvědomit, kam a do čeho vozidlo havarovalo – vedení vysokého napětí, příkré svahy, vodní plochy atd.; zda vozidlo nepřeváží životu nebezpečný náklad a jak je označeno.

• Základní zajištění spočívá ve vytažení klíče ze zapalování a zatáhnutí ruční brzdy.

Foto: ÚSZS MSK

 

 

 

POZOR!

 

Autolékárnička:

 

Mějme ji vždy na dostupném místě, s povinnou minimální výbavou.

Pozor na expiraci materiálů, kterou je třeba pravidelně kontrolovat. (To, zda v autolékárničce nemáte prošlý materiál, může kontrolovat i policie)

 

 

 

 

II. Přivolání složek integrovaného záchranného systému

• Přivolání záchranné služby 155 – u dopravní nehody, kde došlo ke zranění, volejte vždy jako první záchrannou službu - operátor zajistí i ostatní složky. Záchrannou službu nemusíme volat ke každé nehodě; potřebné je nejprve zjistit, zda jsou na místě zranění.

• Potřebné je uvést počet zraněných a pokud je to možné, i jejich závažnost.

Foto: ÚSZS MSK

 

 

III. První pomoc

• Snažíme se zorientovat na místě nehody a nalézt všechny zraněné; pozor na sklon ošetřovat prvního člověka, kterého najdeme – nemusí být nejzávažněji zraněný.

• Určíme priority: masivní krvácení, porucha životních funkcí, těžké úrazy, ostatní zranění

• Manipulace a vyprošťování zraněného z vozidla – s postiženým manipulujeme co možná nejméně a co nejšetrněji. Pokud není poškozený ohrožený bezprostředně na životě a není schopen sám vystoupit z havarovaného vozidla, není vhodné vyproštění. Nebezpečí druhotného poranění, např. míchy, působení bolesti, atd. je příliš velké.

 

 

PAMATUJ!

Pokud je naopak postižený bezprostředně ohrožen na životě, je nutné se pokusit o co nejrychlejší a pokud možno šetrné vyproštění i za cenu potencionálního druhotného poškození.

Bezprostřední ohrožení života

• Zástava dechu, nedostatečné dýchání i po uvolnění dýchacích cest

• Zástava oběhu – nehmatný tep na obou krčních tepnách (karotidách)

• Masivní krvácení, které nejde zastavit ve vozidle

• Vnější vlivy – nebezpečí zadušení kouřem, vzplanutí, zřícení vozidla, atd.

Foto: ÚSZS MSK

 

K vyproštění je nejvhodnější Rautekův manévr – obejmutí postiženého za zády s překřížením a uchopením jeho horních končetin za předloktí a nasunutí na sebe. Následné vytažení mimo vozidlo. Při vyproštění dbáme na co nejmenší pohyb v oblasti krční páteře a hlavy. Před samotným manévrem je třeba uvolnit postiženého z případných uchycení, zaklínění (bezpečnostní pás, airbag, zaklíněné nohy pod pedály, atd.) Pokud nelze postiženého vyprostit, nejčastěji z důvodu zaklínění, snažíme se o komplexní zajištění a ošetření přímo v havarovaném vozidle.

 

POZOR!

Vždy dbáme na vlastní bezpečnost!!!

 

 

Příběh z praxe:

Náš druhý příběh se odehrál během jednoho víkendu, rovněž v noci. Operační středisko záchranné služby převzalo hlášení o dopravní nehodě dvou automobilů. Vozidla se střetla v zatáčce, při průjezdu vesnicí. V osobním autě cestovali dva mladí muži. Po kolizi byli oba v bezvědomí; prvního z nich svědkové události vyprostili a položili mimo vozidlo. Řidič však zůstal zaklíněn ve vraku a chrčel. Do příjezdu záchranářů se proto přihlížející snažili udržet mu hlavu v záklonu, tak, aby mohl dýchat.

Zasahující lékařka musela pacientovi ještě před vyproštěním, které trvalo dlouhé minuty, zajistit dýchací cesty a dýchat postiženého ručním vakem. Dále bylo nutné zajistit žilní vstup a postiženému podávat infúzní roztoky, které částečně dohrazovaly velkou krevní ztrátu. Tyto úkony prováděli zdravotníci ve velmi obtížných podmínkách, kdy k muži měli jen velmi omezený přístup a navíc za svitu baterek. Pacient utrpěl řadu velmi vážných poranění a zlomenin. Po základním zajištění jej posádka transportovala do nemocnice, a to na anesteziologicko-resuscitační oddělení. Další posádka ošetřila druhého těžce zraněného muže z osobního vozu. Přes maximální úsilí záchranářů i lékařů v nemocnici a poskytnutou laickou pomoc oba pacienti během několika hodin umírají. Jejich zranění byla smrtelná.

V druhém automobilu – dodávce – byly lehce zraněny tři osoby.

 

 

 

Autoři:

Jiří Vildomec

PhDr. Lukáš Humpl

Aktuálně
Aktuality
Fotogalerie
Technika
LZS Ostrava
Cvičení a soutěže
Ze života záchranářů
Nehody na cestách
Železniční nehody
Na horách
Jiné
Kontakt
ředitelství
Bruntál
Frýdek - Místek
Karviná
Nový Jičín
Opava
Informace
Kdo jsme
Povinné informace
Jak volat 155
Jak pomoci
Sanitka odjela
Koronavirus
Automatické defibrilátory
Ceník plac. služeb
Veřejné zakázky
Vzdělávání
Odborné akce
Psychosociální intervenční služba
Projekty financované z fondů EU
Volné pracovní pozice
First Responder systém MSK
Poskytnuté informace dle zákona 106/1999 Sb.
Ochrana osobních údajů - GDPR
Informace k podání oznámení
Napište nám
Stížnosti a pochvaly
Zajímá Vás
Připomínky k WWW
O nás
Organizační struktura
Stanoviště
Krajské operační středisko
Infolinka
Pozemní posádky
Letecká ZS
Pohotovost - LSPP
Statistiky
Odkazy
Partnerské organizace
Další záchranné služby
Odborné stránky
Zdravotnická záchranná služba
Moravskoslezského kraje
Výškovická 2995/40
70030 Zábřeh, Ostrava

Telefon: 950 730 401
Email: zzsmsk@zzsmsk.cz
Ochrana osobních údajů